Jubi – een update

In het centrum van Den Haag wordt aan de nieuwe onderkomens van de ministeries Justitie, Binnenlandse zaken en Koninkrijkrelaties gebouwd.

Delen

Project: JuBi, Den Haag

Opdrachtgever: Rijksgebouwendienst

Architect: Hans Kollhoff

In het centrum van Den Haag verrijst een nieuw en bijzonder bouwwerk, ontworpen door de Duitse architect Hans Kollhoff. Een spel van torens gemaakt van metselwerk en natuursteen. Dit gebouw met twee torens van 140 meter hoog wordt het nieuwe onderkomen van de ministeries van Justitie, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.Freek Drop van Recystel vertelt over hun rol binnen het grootste Rijksproject van Nederland. ‘De torens brachten door hun hoogte nogal wat uitdagingen met zich mee, niet alleen op het gebied van logistiek, omdat het pal naast het Centraal Station ligt, maar ook door het ontwerp en de detaillering van de gevels. De torens staan door hun hoogte en de nabijheid van de zee bloot aan een bijzonder hoge wind- en waterdruk. Ramen wassen is dan al een militaire operatie op zich. Uiteindelijk is gekozen voor gevels waarin speciale klimaatramen zijn verwerkt, opgebouwd uit verschillende elementen. De zonwering is geïntegreerd in het gevelelement en wordt tegen weersinvloeden beschermd door de buitenste beglazing. De stelkozijnen zitten als een kader in het hart om de spouw af te dichten. Normaliter worden de aluminium kozijnen van buitenaf in de stelkozijnen gemonteerd, maar hier gebeurt het precies andersom.’
Dit is vanuit de detaillering bepaald. Vorig jaar is Recystel begonnen met dit project. Inmiddels zijn de laatste stelkozijnen geleverd en gemonteerd. Drop: ‘Het bijzondere van dit project zit hem echt in de logistiek. Je zag het gebouw groeien vanuit de prefab. Het betrof hier geen traditionele horizontale bouwwijze en logistieke planning. Alles moest met de torenkranen de hoogte in tussen de leveringen van het prefab beton door. Dat brengt wel wat extra eisen met zich mee op het gebied van transportplanning en verpakking. Het was echt een samenspel van de aannemer en de gevelbouwer AKS-Bouw hetgeen bijzonder goed is verlopen.’

Logistieke uitdaging

Leo Brunken is als projectleider van AKS Bouw al sinds 2008 bij project JuBi betrokken. In december 2012 moet de bouw afgerond zijn. Brunken: ‘Ik vind het knap wat we met zijn allen tot nu toe bereikt hebben. Er zijn zoveel verschillende partijen bij betrokken, ieder met eigen ervaringen en specialismes. Dat is het mooie van mijn werk: het samen realiseren en er nog iets van opsteken ook. De uitdaging hier zit hem in de grootte, de specifieke detaillering en het maatwerk met minimale toleranties. Op de beperkte ruimte, die je verplicht om speciale maatregelen te treffen op het gebied van logistiek en planning, is door de aannemer slim ingespeeld. Alle vrachten werden vooraf aangemeld en kregen een toegangsnummer en een tijdstip voor aflevering. Deze werkwijze was de enige manier om het logistiek beheersbaar te houden.’

Duurzamer dan hout

Voor de stelkozijnen was oorspronkelijk gekozen voor FSC-hout. Drop zegt hierover: ‘Gezien de hoeveelheid hout die hiervoor nodig was, ca. 36 kilometer profiel, rees de vraag of dit niet duurzamer opgelost kon worden. Gevelbouwer AKS Bouw heeft daarop naar alternatieven gezocht. Al snel kwamen zij naar Recystel met de vraag of een kunststof profiel geen uitkomst kon bieden. Ze hebben toen samen met ons gekeken naar de voor- en nadelen en de randvoorwaarden. Recystel heeft op basis daarvan een nieuw profiel ontwikkeld, speciaal voor het project JuBi. Kunststof kan niet rotten of schimmelen, isoleert uitstekend, behoeft geen schilderwerk, kan zonder problemen hergebruikt worden is brandwerend en vlamdovend.

U leest ook meer over JuBi in uitgave 704 van het blad Stedenbouw. Kijkt u hier op pagina 25. De kunststof stelkozijnen werden per laag met de kraan op de klimsteiger gezet. Zo werden aluminium kozijnen bijvoorbeeld goed verpakt door een kraan op de verschillende verdiepingen gezet en van binnenuit op de juiste positie in de gevel afgemonteerd.

Delen